Please update your Flash Player to view content.
Print
PDF

Fadhilat Tarawih Malam ke-21

Written by Bin Khalid on .

1aabismillah1.gif

Malam ke-21. Marhabban Ya-Ramadhan......... Mulai lah kita meninggkatkan amalan amalan kita pada malam-malam yang ganjil saperti malam ke........21,23,25,27,29 di bulan Ramadahan ini.......Amin

" INNA ANZALNAAHUFILAILATIL QODD' WAMA ADROKAMA LAILATUL QODD' LAILATULQODDRI KHORUMIN ALFISHAH. TANAZZALULMALA IKATU WARUHU FIHAA BI'IZNI ROBBIHIM MIN QULLI AMR, SALAM MUNGHIYAHATTA MATHLAIL 'FAJJ."

Ertinya: "Sesungguhnya kami telah menurunkan Al-quran pada malam kemuliaan dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? malam kemuliaan itu lebih baik dari 1000 bulan, pada mlam itu turun malaikat2 dan malaikat Jibril dengan izin tuhannya untuk mengatur seglaa urusan. Malam itu penuh kesejahteraan sampai terbit fajar."

- Dari ayat di atas ada kata2 yang perlu digaris bawah, iaitu "Malam Kemuliaan" maksudnya adalah menurut banyak para mufassirin banyak yang berpendapat bahawasanya yang dinamakan malam kemuliaan ialah malam yang di kenal dalam bahasa melayu dengan malam "Lailatul Qadar"
iaitu suatu malam yang menjadi rahsia Allah dan malam yang penuh kemuliaan, kebesaran karena pada malam itu ada sejarah yang sangat dahsyat iaitu pada malam permulaan turunya Al-quran.

- Saiyidatina Aisyah pernah bertanya kepada Rasulullah S.A.W. "Wahai Rasulullah bagaimana pendapat mu jika saya tahu malam apa malam "Lailatul Qadar" itu? apa yang aku ucapkan di malam itu?
Rasulullah S.A.W bersabda, "ucapkan olehmu Ya Allah, sesungguhnya Engkau pemaaf suka memaafkan, maka maafkanlah aku"
Hadith ini di riwayatkan oleh Al-Termizi bahawa ini adalah hadith yang sah.
Dalam riwayat lain menerangkan bahawasanya ada seorang yang bertanya kepada Rasulullah S.A.W, apakah dia malam Lailatul Qadar? Maka Rasulullah menjawap, "bukan, maka sesungguhnya para pekerja mereka bekerja maka jika selesai dari pekerjaan mereka, mereka akan dibalas dengan sempurna, upah2 mereka (pahala.) Diriwayatkan oleh Al-Baihaqi dari Al-jabir.
Maksudnya dari hadith tersebut adalah sesungguhnya malam Lailatul Qadar itu ada kerena hamba2 Allah setelah satu bulan berpuasa maka di a pasti mendapat kemenangan di hari terakhir tapi sebelum mandapat kemenangan Allah memberikan keistimewaan dalam satu malam iaitu malam "Lailatul Qadar."

- Malam 21 adalah menurut sabahagian ulama salah satu malam ganjil yang akan diturunkan Lailatul Qadar maka dari itu kita mulai untuk berikhtikaf di masjid untuk berzikir, berdoa dan membaca Al-quran karena Allah Ta'ala memberikan pahala bagi hambanya yang melaksanakan solat terawih di malamke-21 dengan khusus mengharap redha Allah "dengan membangunkan untuknya sebuah rumah di dalam syurga dari cahaya."

Dari situlah kita mulai untuk menguatkan niat dalam hati kita untuk menambah ibadah dalam bulan suci Ramadhan ini, agar semua pahala yang sudah dijanjikan oleh Allah benar2 akan menjadi milik kita, sehingga kita benar2 termasuk dalam golongan orang2 berpuasa karena Allah sehingga masuk syurga yang khusus bagi hamba Allah yang berpuasa.. AMIN..
1aashahada01.gif

Doa malam ke-21:
"ALLAHUMAJ'ALLI FIIHI ILLAAMARDHOOTIKA DALILAN WALAA TAJ'AL LISYSYAI THOONI FIIHI 'ALYAA SABILAA WAJ'ALIL JANNATALII MANZILAN WAMAQILAN, YAA QODHIYA HAWAAIJATHTHOOLIBIIN."

Ertinya: " Ya Allah jadikan lah bagiku di bulan Ramadhan untuk menuju redha -MU sebagai alasan dan jangan lah Engkau jadikan bagi para shaitanmu di bulan Ramadhan atas diriku sebagai jalan dan jadikanlah syurga bagiku tempat singgahaan tempat kembali. Hai zat yang memenuhi keperluan ku orang2 yang meminta."

AMIN.. AMIN.. AMIN.. AMIN..