Please update your Flash Player to view content.
Print
PDF

Fadhilat Tarawih Malam Ke-10

Written by Bin Khalid on .

Malam  ke 10......MARHABAN YA RAMADHAN.
1aa3d8.jpg
"WAIDZAA SAALAKA IBAADII? ANNII FAINNII QORIIB"

Tafsirnya : Dan apabila hamba-hamba ku bertanya kepadaku tentang aku, maka (jawablah) bahawasanya aku adalah DEKAT.

Dari keterangan di atas bahwasanya kalau hambanya ingin tahu di manakah Allah SWT yang menciptakan bumi dan langit ini, maka jawblah yang sesuai dengan ayat di atas bahawa Allah adalah dekat dengan hambanya. Dengan kedekatan itu kita buat untuk berdoa apa saja yang kita hajati khususnya di bulan ramadhan bulan selalu dinanti-nanti oleh seluruh ummat Islam di dunia.

Rasullah SAW bahawasanya bagind bersabda di bulan suci ramadhan umatku akan di beri lima perkara iaitu :

1. Adapun pemberian yang pertama maka bahawasanya jika malam pertama daripada malam ramadhan menilik Allah kepada mereka (hamba-hamba yang beribadah) dan barangsiapa yang telah mendapatkan tilikan Allah kepadanya dia tidak akan di siksa selama-lamanya.

2. Adapun pemberian yang kedua sesungguhnya para malaikat memohonkan ampun untuk mereka (para hamba Allah yang beribadah) setiap hari setiap malam.

3. Adapun pemberian yang ketiga, maka sesungguhnya Allah memerintahkan surgaNya Allah berfirman kepada surga,"Berhiaslah kamu untuk hamba-hamba ku yang berpuasa sudah dekat mereka akan beristirahat dari kepenatan dunia kembali kepada negriKu (surga) dan kemuliaan Ku".

4. Adapun pemberian yang ke empat, maka sesungguhnya bau di petang hari lebuh harum dari harumya minyak kasturi.

5. Adapun pemberian yang kelima, sesungguhnya, adalah malam terakhir bulan ramadhan Allah mengampuni mereka (para hamba yang beribadah) seluruhnya.

Sedangkan hadis yang di riwayatkan oleh Ali bin Abi Thalib bahawasanya "pahala sholat tarawih di malam yang ke 10 ini sangatlah istimewa iaitu barangsiapa yang melaksanakan sholat tarawih di malam ke 10 maka Allah Ta"ala memberinya rizqi kebaikan dunia dan akhirat".

Adapun doa di malam yang ke 10 adalah :

ALLAHUMMAJ ALNII MINAL MUTAWAKKILILNA ALAIKAL FAA IZINA LADAKAL, MUQORROBIINA ILAIKA YAA GHOYATATH THOOLIBIIN.

Tafsirnya : "Ya Allah jadikanlah diriku dari orang-orang yang bertawakkal kepadamu, orang-orang yang menang (beruntung) di sisimu orang-orang yang dekat di hadapan Mu hai dzat yang menghabisakn permohonan orang-orang yang memohon".

1aa3d3.jpg